• pagkosmios atlantas

Γεωγραφία Δημοτικής Εκπαίδευσης

Η σύγχρονη Γεωγραφία στο δημοτικό σχολείο έχει ως απώτερο σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ανθρώπων μέσα στο περιβάλλον τους, φυσικό και ανθρωπογενές.

Πρώτιστα, στοχεύει σε ένα επαρκές σώμα γνώσεων που περιέχει γνωσιολογικά εφόδια κριτικής ερμηνείας του πραγματικού κόσμου, έτσι που να τίθενται οι βάσεις ώστε οι αυριανοί πολίτες να ζουν ποιοτικά και ευτυχισμένα και να συμμετέχουν επιτυχημένα στο νέο παγκοσμιοποιημένο πολιτικο-κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον. Ακόμα, στοχεύει στο να προσφέρει τις γνώσεις αυτές, οι οποίες αποτελούν προϋπόθεση για σχεδιασμό του τοπικού ζωτικού χώρου δημιουργικά και αποδοτικά, ώστε οι αυριανοί πολίτες να ζουν σε αρμονία μέσα σ’ αυτόν.

Επιπρόσθετα, στόχο έχει την καλλιέργεια των κατάλληλων δεξιοτήτων ανάλυσης του χώρου, έτσι ώστε, σε συνδυασμό με τα γεωγραφικά εργαλεία και την επαρκή γνώση, οι σημερινοί και αυριανοί πολίτες να είναι σε θέση να σκέφτονται και να λαμβάνουν καλά πληροφορημένες και ορθολογικές αποφάσεις για το χώρο, σε ατομικό και, μέσω ενεργής συμμετοχής, σε συλλογικό επίπεδο.

Τέλος, απώτερος στόχος είναι η διαμόρφωση πολιτών με τέτοιες στάσεις και συμπεριφορές, οι οποίες θα τους επιτρέπουν να παραδέχονται και να σέβονται τη διαφορετικότητα των ανθρώπων και των περιβαλλόντων, και να επιδεικνύουν διάθεση ορθολογικής διαχείρισης των πόρων και του χώρου σε τοπική και παγκόσμια κλίμακα.

Η ειδοποιός διαφορά της σύγχρονης προσέγγισης της σχολικής Γεωγραφίας έγκειται στην επιστημονική τεκμηρίωση ότι τα χωρικά δεδομένα τυγχάνουν ειδικών επεξεργασιών από τον ανθρώπινο εγκέφαλο. Οι διεργασίες αυτές αποτελούν τη βάση για το σχεδιασμό μαθησιακών δραστηριοτήτων, ειδικά στη Γεωγραφία, αλλά και σε όλα τα γνωστικά πεδία που χρησιμοποιούν πληροφορίες χώρου.

Η ανάγκη καλλιέργειας της χωρικής σκέψης γίνεται πιο επιτακτική στις μέρες μας, καθώς η σύγχρονη ζωή επιβάλλει εφαρμογή της γνώσης και της κρίσης, αλλά και λήψη αποφάσεων για το χώρο. Η εκδημοκρατικοποίηση της πρόσβασης σε πληθώρα χωρικών δεδομένων (μέσω του διαδικτύου και των ψηφιακών υδρογείων) από τη μια, και οι προκλήσεις της σύγχρονης ζωής από την άλλη, έχουν αναδείξει την αναγκαιότητα καλλιέργειας χωρικών δεξιοτήτων για οργάνωση, ανάλυση και αξιολογική κρίση σε ζητήματα χώρου σε ιδιαίτερα σημαντικό ζητούμενο, προσδίδοντας στο μάθημα της Γεωγραφίας ακόμη μεγαλύτερη αξία.